Friday 30 December 2016

Contoh RPP Bahasa Inggris Kelas VIII



RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
(RPP)
Sekolah                          :     SMP …..
Mata Pelajaran               :     BAHASA INGGRIS
Kelas / Semester             :     VIII / I
Standar Kompetensi      :     1.      Mendengarkan
                                                      Memahami makna dalam percakapan ransaksional dan interpersonal sederhana untuk berinteraksi dengan lingkungan sekitar.
Kompetensi Dasar          :     1.2    Merespon makna yang terdapat dalam percakapan transaksional (to get things done) dan interpersonal (bersosialisasi) sederhana secara akurat, lancar, dan berterima untuk berinteraksi dengan lingkungan sekitar melibatkan tindak tutur; mengundang, menerima dan menolak ajakan, menyetujui/tidak menyetujui, memuji dan memberi selamat.
Indikator                        :     Bertanya dan menjawab berbagai informasi
°         Mengundang, menerima dan menolak ajakan.
°         Menyetujui/ tidak menyetujui
°         Ungkapan memuji.
°         Ungkapan memberi selamat.
Jenis Teks                       :    
Tema                              :    
Aspek / Skill                   :    
Alokasi Waktu               :     4 x 40 Menit
I.                   Tujuan Pembelajaran
Pada akhir pelajaran siswa dapat :
a.       Merespon ungkapan mengundang, menerima dan menolak ajakan.
b.      Merespon ungkapan menyetujui / tidak menyetujui.
c.       Merespon ungkapan memuji.
d.      Merespon ungkapan memberi selamat.
II.                Materi Pembelajaran
Expression to invite, accept and decline invite :
You can use these expressions to invite someone.
• Shall we ...?
• Can you come to ....
• Would you like to come?
• I’d very much like you to come.
You can use these expressions to accept an invitation.
• Yes, certainly I will come.
• Absolutely, count me in.
• I would, very much.
• Yes, I’d like nothing better.
You can use these expressions to decline an invitation.
• I’m terribly sorry. I don’t think I can.
• I’m very sorry, I can’t.
• Thank you very much, but ....
a.       Percakapan berupa menerima dan menolak ajakan.
Cth :    A   :     Would you come to my party?
               B   :     I’d love to / I wan’t to, but .....

Expressions to agreement and disagreement
To ask for agreement, you could use these expressions.
• Do you agree?
• Would you agree with ...?
• ..., wouldn’t you say?

You can use these expressions to give an agreement.
• That's a good idea.
• Well, that’s settled.
• We seem to be saying the same thing.
You can use these expressions to respond to a statement.
• Why not?
• Really?
• How true.
You can use these expressions to say that you agree.
• Yes, I agree.
• That’s true.
You can use these expressions to say that you disagree.
• I don’t agree.
• No, I don’t think....
a.       Percakapan berupa menyetujui / tidak menyetujui
Cth :    A   : I do agree                              A      : No way ......
                              B   :  Thanks for the support         B      : It’s OK. No problem
Expressions to compliment and congratulate:
These expressions are used to compliment someone.
• That’s a nice .... (Appearance)
• You’re looking good. (Appearance)
• Wow. You’re very clever.
These expressions are used to congratulate someone.
• Congratulations.
• Well done
• Fantastic
a.       Percakapan berupa memuji
Cth :    A   :     You have beautiful hair
               B   :     Thank you.
b.      Percakapan berupa ungkapan memberi selamat.
Cth :    A   :     Happy birthday
               B   :     Thank you.

III.             Metode / Teknik Pembelajaran : Ceramah, Kelompok, dan Penugasan

IV.             Nilai-nilai  yang dikembangkan berdasarkan kompetensi dasar adalah:
·         Religius
·         Kreatif
·         Mandiri
·         Disiplin
·         Rasa Ingin tahu

V.                Langkah-langkah Kegiatan

a.       Kegiatan Pendahuluan
-       Memberi salam sebagai awal pertemuan (Religius)
-       Brain storming bertanya dan menjawab tentang berbagai hal terkait tema topik yang akan dibicarakan. (Kreatif) (Mandiri) (Ekplorasi)
b.      Kegiatan Inti
Pertemuan 1 :
-       Memberikan pemahaman mendasar tentang penggunaan ungkapan-ungkapan yang akan dipelajari sebelum memasuki materi utama (Rasa ingin tahu)
-       Menjelaskan penggunaan ungkapan : ungkapan mengundang, menerima dan menolak ajakan dan ungkapan menyetujui / tidak menyetujui. (Disiplin)
-       Mengartikan ungkapan-ungkapan yang telah dipelajari (Eksplorasi)(Elaborasi)

-       Memberikan gambaran secara visual (peraktek ) seperti yang biasanya dilakukan di kehidupan sehari-hari (Rasa ingin tahu)
-       Membacakan instruksi sesuai materi dan peserta didik merespon (Kreatif)

Pertemuan 2:
-       Memberikan pemahaman mendasar sebelum memasuki materi utama (Rasa ingin tahu)
-       Menjelaskan penggunaan ungkapan : ungkapan memuji / ungkapan memberi selamat. (Disiplin)
-       Mengartikan ungkapan-ungkapan yang telah dipelajari (Eksplorasi)(Elaborasi)
-       Memberikan gambaran secara visual (peraktek ) seperti yang biasanya dilakukan di kehidupan sehari-hari (Rasa ingin tahu)
-       Peserta didik merespon ungkapan yang dibacakan oleh guru sesuai materi (Kreatif)

c.       Kegiatan Penutup
-          Menanyakan kesulitan siswa dalam pembelajaran.
-          Menyimpulkan materi pembelajaran. (Konfirmasi)
-          Menugaskan siswa untuk menggunakan ungkapan-ungkapan yang dipelajari dalam situasi yang sesungguhnya.(Konfirmasi)

VI.             Sumber Belajar
1.      Script Percakapan
2.      Buku teks yang relevan

VII.          Penilaian
a.       Teknik          :     Merespon ungkapan pertanyaan tertulis dan lisan.
b.      Bentuk         :     Isian
c.       Instrument    :    

Pertemuan 1:
Listen to the tape about the following dialogue.
Budi and all his classmates are going to Dufan. Budi is chatting
with his best friend, Dani.
Budi : It’s very ________ today.
Dani : Yes, it is. I’m having so much fun.
Budi : Which is the most exciting game for you here?
Dani : Well, I must say that ___________ is the most exciting game.
Budi : Yes, _______. The roller coaster gave me an unforgettable experience. I think I want to ride it again.
Dani : Yes, me too. By the way, are you chewing gum?
Can I have some?
Budi : Yes, of course. Here you are.
Dani : Thanks.
Budi : Do you want the new banana ____________? It tastes good.
Dani : Not for me, thanks. I don’t like bananas.
Pertemuan 2 :
Listen to the tape about the following dialogue.
At break time, Erwin is reading a book in class, then suddenly
Dewi comes and greets him.
Dewi : Hi, Erwin. 1____________ ?
Erwin : Well, I’m reading an English book. We’re having a test tomorrow, remember?
Dewi : Wow. 2____________________ .
Erwin : Not at all. I just don’t have anything else to do.
Dewi : By the way, I’m going to have a birthday party at my house this Sunday. I’m thirteen now.
Erwin : Happy birthday, Dewi. 3_________________ , you’re a teenager now.
Dewi : Thank you. I’d like you to come.
Erwin : I’m terribly sorry, 4____________________ . I have to go to my grandmother’s house this Sunday. She is ill.
Dewi : I’m sorry to hear that. I hope she’ll get well soon.
Erwin : Thanks.
When they are talking, Mira comes.
Mira : Hi, what are you two talking about?
Erwin : Dewi is going to have a birthday party at her house this Sunday.
Mira : Really? Happy birthday, Dewi.
Dewi : Thank you, Mira. 5_________________ ?
Mira : 6______________________ .
Dewi : Great.

........,  ........ 2016

Mengetahui :              
Kepala Sekolah                                                        Guru Mata Pelajaran,